سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در مانیتور srgb چیست

sRGB در مانیتور مخفف استاندارد قرمز سبز آبی است و یک فضای رنگی یا مجموعه ای از رنگ های خاص است که توسط اچ پی و مایکروسافت در سال 1996 با هدف استانداردسازی رنگ های نمایش داده شده توسط الکترونیک ایجاد شد. sRGB محبوب ترین فضای رنگی است که امروزه استفاده می شود و برای ویندوز، بیشتر مرورگرهای وب و اکثر بازی های کنسول و رایانه شخصی استفاده می شود، مگر اینکه HDR باشند. میزان مناسب sRGB در مانیتورهای دارای این قابلیت از 90 درصد تا 100 درصد هستند. اهمیت این ویژگی صرفا برای طراحان گرافیکی می باشد. برای اینکه بدانید در مانیتور srgb چیست با ما در ارتباط باشید.

هنگامی که به دنبال بهترین مانیتور برای بازی، طراحی گرافیکی، تلویزیون یا سایر الکترونیک هستید، ممکن است محصولی را متوجه شوید که ادعا می کند درصد مشخصی از فضای رنگی sRGB را پوشش می دهد. این به شما می گوید که مانیتور قرار است چه مقدار از فضای رنگی sRGB را بتواند بازتولید کند و این مورد تنها برای طراحان و گرافیست ها بسیار مهم است(دقیق بودن آن داستان دیگری است که فقط از طریق آزمایش قابل تایید است).

طیف رنگی مانیتور یا دستگاه دیگر به شما می گوید که دستگاه کدام فضا یا فضاهای رنگی را می تواند بازتولید کند و چه مقدار از فضا(های) گفته شده را می تواند از 0 تا 100? یا حتی بیشتر به تصویر بکشد. علاوه بر sRGB، دیگر فضاهای رنگی رایج عبارتند از Adobe RGB و DCI-P3 که هر دو بزرگتر هستند – یا رنگ های بیشتری را از sRGB در بر می گیرند.

استاندارد sRGB

 

نمودار رنگ آمیزی XY CIE 1931 که در زیر از طریق BenQ به اشتراک گذاشته شده است، طیف کامل رنگ هایی را که چشم انسان می تواند ببیند را نشان می دهد. در این محدوده رنگ ها یک مثلث سفید وجود دارد که رنگ های استاندارد sRGB را مشخص می کند. برای مثال، اگر سعی کنید به تصویری با رنگ‌های خارج از آن مثلث روی یک نمایشگر sRGB نگاه کنید، آن رنگ‌های اضافی دیگر نادرست و اشباع نشده به نظر می‌رسند. سایر فضاهای رنگی محبوب نیز در نمودار زیر تعریف شده است.

فضاهای رنگی محدوده رنگ های خود را از طریق مختصات خاصی در نمودار رنگی بالا مشخص می کنند. مختصات رنگ‌های sRGB بر اساس استاندارد BT.709 اتحادیه بین‌المللی ارتباطات رادیویی (ITU-R’s) [PDF] است که با نام‌های Rec .709 و ITU 709 نیز شناخته می‌شود و برای تلویزیون‌های HD ایجاد شده است.